Czy nie warto zastanowić się nad tym, dlaczego niejeden sklep z biżuterią, reklamuje swoje pierścionki, jako pierścionki zaręczynowe? Wiele produktów oferowanych przez sklep z biżuterią, ma w reklamie podane swoje przeznaczenie, najczęściej jest to rzecz, która kojarzy nam się pozytywnie. Zaręczyny kojarzą się pozytywnie. Spinki do mankietów idealne na ślub. Czy są reklamy przedmiotów idealnych na pogrzeb? Są, ale tylko w zakładach pogrzebowych? Dlaczego tak się dzieje?
Idąc po galerii handlowej i widząc sklep, możemy pomyśleć: „tu kupiłem pierścionek zaręczynowy dla mojej narzeczonej”. Skojarzenie takie wywołuje u nas pozytywne wspomnienia sprawiając, że dany sklep dobrze nam się kojarzy. Zastanawiając się niedługo później nad tym, gdzie kupić obrączki, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wybierzemy właśnie ten sklep, ponieważ dobrze on nam się kojarzy. Sklep z biżuterią srebrną, ale też i każdy inny sklep ma za zadanie wywołać u nas dobre wspomnienia, dobre emocje, ogólnie ma nam się dobrze kojarzyć. Bo jeśli coś nam się dobrze kojarzy, najprawdopodobniej sprawi, że tam wrócimy, a jeśli tam wrócimy to wydamy tam swoje pieniądze. Jeśli konkretny sklep z biżuterią sprawił, że jesteśmy weselsi po zrobionych w nim zakupach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że kolejnym razem, wrócimy właśnie do niego, gdyż będzie on nam się kojarzył właśnie z tym uczuciem szczęścia które mieliśmy po pierwszych zakupach w tym sklepie. Warto więc pamiętać, że działa na nas marketing, i to on w dużej mierze sprawia, że czujemy się szczęśliwsi. Zatem korzystając z usług takich sklepów, warto rzeczowo ocenić produkt i mimo wszystko porównać oferty kilku sklepów, aby przekonać się, w którym rzeczywiście jest najtaniej i który ma najlepsze produkty, a nie w którym czuliśmy się najlepiej, bo może to sprawić mylne wrażenie, że w tym rzeczywiście jest najtaniej, albo, że on rzeczywiście oferuje najlepsze produkty. Dlatego ważne jest to, na ile będziemy zadowoleni z zakupów. Jeśli będziemy z nich zadowoleni, najprawdopodobniej, następnym razem odwiedzając sklep z biżuterią, jako pierwszy wybierzemy ten, w którym ostatnio robiliśmy zakupy.
W marketingu mówi się, że nie sprzedaje się produktu, tylko uczucia. Natomiast to czy nasze uczucia są pozytywne nie zależy tylko od jakości produktów i ich ceny, choć to oczywiście jest najważniejsze. Jest jednak szansa, że jakiś sklep, na przykład sklep z biżuterią, będzie nam się dobrze kojarzył, ponieważ kupiliśmy sobie w nim pamiątkę z udanego wyjazdu wakacyjnego, w związku z czym, po powrocie z wakacji, będziemy szukać tego sklepu, nie ze względu na produkt który w nim kupiliśmy, a ze względu na wspomnienia które ten produkt wywołuje. Dlatego też sklep, a może zwłaszcza sklep z biżuterią, i to drogą biżuterią, stara się podczas wizyty w nim, wywołać u nas jak najlepsze emocje, tylko po to, aby dobrze nam się kojarzył, co sprawi, że zapewne do niego wrócimy. Sklep z droższą biżuterią odwiedzamy kilka, może kilkanaście razy w życiu. Dlatego też, sklep z biżuterią nie ma dużo okazji by wywrzeć na nas odpowiednie wrażenie, w związku z czym za każdym razem taki sklep z biżuterią musi wypaść jak najlepiej. Człowiek przyzwyczaja się do pewnych rzeczy, jednak woli przyzwyczajać się do tych dobrych. Dlatego wybiera miejsca które dobrze mu się kojarzą, tymi miejscami są też sklepy. Sklep z biżuterią, jest raczej rzadko odwiedzanym miejscem, dlatego tym bardziej ważne jest to, aby powrócić do tego samego. Oczywiście ważne dla konkretnego sklepu. Dlatego też każdy sklep z biżuterią wygląda tak pięknie, że kupując coś w nim, mamy wrażenie, że jest to piękniejsze niż w rzeczywistości. Jak również mamy wrażenie, że przedmiot który kupiliśmy jest bardziej ekskluzywny niż w rzeczywistości. Jest to o tyle ważne, że biżuteria jest stosunkowo droga. Zatem łatwiej nam zdecydować się na drogi zakup, gdy wydaje nam się, że kupujemy coś rzeczywiście ekskluzywnego, nie tylko drogiego. Ogólnie cały wystrój który przedstawia nam sklep z biżuterią jest bardzo istotny. Jeśli sklep pięknie się prezentuje, jest w nim czysto, to przecież nie oszukają nas tam, a produkty w nim oferowane, warte są swojej ceny. Takie wrażenie ma na nas zrobić piękny sklep z biżuterią, i takie wrażenie na nas robi. Całokształt sprawia, że łatwiej nam zostawić pieniądze w takim ładnym sklepie, bo produkt który w nim kupiliśmy, rzeczywiście jest taki drogi. Mamy więc przeświadczenie, że produkt ten jest bardziej ekskluzywny, niż jest on w rzeczywistości. Wszystko to podnosi poziom naszego zadowolenia z zakupów, przez co istnieje większa szansa, że tam powrócimy, bo na tym polega istota marketingu, żeby klient po wydaniu sporej ilości pieniędzy, był zadowolony, że to zrobił, a następnie powrócił do tego właśnie sklepu w którym zrobił to po raz pierwszy.
Mamy więc wybór, czy poddajemy się temu uczuciu zadowolenia, czy oceniamy rzeczowo przedmiot i cenę. Sklep z biżuterią zachęca nas do poddania się uczuciu zadowolenia, jednak człowiekowi bardziej opłaca się to drugie.