Kontenery morskie, czyli tani i wydajny transport

Z pojęciem,,transport” wiąże się wiele innych terminów, a jednym z najczęściej kojarzonych są ,,kontenery„. Trudno się dziwić takiemu stanowi rzeczy, gdyż faktycznie – to właśnie kontenery są jednym z najbardziej powszechnych rozwiązań w transporcie typu cargo, ze szczególnym uwzględnieniem transportu morskiego. Ich uniwersalność powoduje, iż można nimi przewozić różnego rodzaju towary – od ładunków drobnych, przez przesyłki większych rozmiarów a po nawet maszyny specjalistyczne. Ze względu na przewożony rodzaj materiału kontenery różnią się. W związku z tym jest oczywiste, iż tematyka transportu kontenerów morskich jest pojęciem złożonym, wymagającym nieco głębszej analizy. 

Kontenery morskie – ich historia 

Określając najprościej, kontenery są sporych rozmiarów metalowymi pojemnikami, w których umieszcza się i transportuje mniejsze ładunki. Tego typu rozwiązanie stanowi dość nową alternatywę transportową, gdyż została wprowadzona na początku XX wieku. W początkowym zamyśle kontenery morskie nie były przystosowane do piętrzenia, jednak z racji ich rosnącej popularności w dziedzinie transportu zostały dostosowane na użytek nowoczesnego rynku. Pomimo usprawnienia ich konstrukcji, wciąż stanowiły dość specyficzną formę przechowywania i transportowania ładunku. Wynikało to z powolnego procesu przemieszczania ładunków znajdujących się w nich na pokłady statków. W drugiej połowie XX wieku Malcolm McLean stworzył jednak pierwszy kontenerowiec, dzięki czemu od tamtego momentu transport stał się dużo szybszy i jeszcze tańszy. Dzięki stałym unowocześnieniom i optymalizacji dzisiejsze kontenery morskie są tak popularnym rozwiązaniem. Współcześnie pojawia się ich wiele rodzajów – zarówno te przeznaczone do wysyłki standardowych paczek jak i bardziej specjalistycznych ładunków. 

 

Polecamy:

 

Kontenery morskie – rodzaje w transporcie

Ze względu na stałe dostosowywanie kontenerów do różnych materiałów, które mają transportować, metalowe pojemniki są produkowane w wielu wariantach. Część z nich jest, rzecz jasna, specjalnie dostosowana do specyficznego typu ładunku i w związku z tym trudno wymienić każdy ich rodzaj. Kontenery morskie występują jednak także w formach podstawowych. Najpopularniejszym sposobem określania wariantu kontenera jest mierzenie go w stopach. Często pojawiającymi się rozmiarami są: 20′ oraz 40′. W związku z tym deklarują się nam dwa podstawowe typy:

  • Kontener 20′ – o długości 20 stóp, w którym mieści się 11 europalet lub 9-10 palet przemysłowych.
  • Kontener 40′ – o długości 40 stóp, w którym mieści się około 24 europalety lub 20 palet przemysłowych.

Warto jednak wiedzieć, że przeciętnych rozmiarów kontenery morskie nie zawsze stanowią wystarczające rozwiązanie dla przedsiębiorstwa. Jeżeli transport ma objąć specyficzny rodzaj ładunku, najczęściej stosuje się kontenery typu High-Cube, inaczej HC, czyli o podwyższonej jakości. Metalowe pojemniki w tym wariancie można dostosować do indywidualnych potrzeb związanych z przewożeniem określonych przesyłek:

  • Kontener 20′ RF – długość 20 stóp. Do przewożenia towarów w określonej temperaturze 
  • Kontener 40′ RF – długość 40 stóp. Dedykowane przewozowi towarów w zakresie temperatur od -35 st. C aż do 30 st. C.
  • Kontener 20′ OT – długość 20 stóp. Kontener ma otwierany dach.
  • Kontener 40′ OT – długość 40 stóp. Kontener ma także otwierany dach. Różni się jednak tym, że dach kontenera jest bardzo sztywny i jednocześnie elastyczny. Ten typ kontenerów sprawdzi się więc doskonale przy załadunku towaru dźwigiem.
  • Kontener 20′ FTR – długość 20 stóp. Kontener z otwartym dachem oraz bokiem.
  • Kontener platforma 20′ – długości 20 stóp. Kontener i platforma jednocześnie. 
  • Kontener platforma 40′ – podobny kontener, tylko nieco większy – długość 40′. Podobnie jak kontenery FR, kontenery-platformy przeznaczone są do przewożenia towarów o rozmiarach niestandardowych.

Transport kontenerami – droga morska i lądowa

W momencie określenia jakie kontenery nadadzą się najlepiej do przewożenia naszych towarów, koniecznym jest określenie w jaki sposób będziemy je przewozić. Istnieją dwie formy transportu: ciągnikiem lub drogą morską. Jednocześnie warto wiedzieć, iż niektóre specyficzne kontenery można przewozić także drogą powietrzną. Jest to jednak rzadziej występujące rozwiązanie, ze względu na wysokie koszta ich eksploatacji. W związku z tym warto skupić się na rozwiązaniach wcześniej podanych. 

  • Transport drogowy – odbywa się z udziałem naczep wyposażonych w ramy kontenerowe. Podczas jego stosowania należy jedynie przestrzegać przepisów transportu drogowego, obowiązujących w danym kraju. Masa całkowita ładunku mieści się zazwyczaj w granicach 20-25 ton. 
  • Transport morski – odbywa się z wykorzystaniem kontenerowców – specjalnie dostosowanych do tego celu statków, które potrafią przewozić nawet do kilkunastu kontenerów. Najważniejszą kwestią związaną z tym typem transportu jest odpowiednie zaplanowanie umieszczenie ładunku na statku. Nie mogą one bowiem wpływać na brak stabilności statku w trakcie kursu. Najcięższe kontenery morskie powinno umieszczać się na spodzie konstrukcji.