Kontenery morskie, czyli tani i wydajny transport

Z pojęciem,,transport” wiąże się wiele innych terminów, a jednym z najczęściej kojarzonych są ,,kontenery„. Trudno się dziwić takiemu stanowi rzeczy, gdyż faktycznie – to właśnie kontenery są jednym z najbardziej powszechnych rozwiązań w transporcie typu cargo, ze szczególnym uwzględnieniem transportu morskiego. Ich uniwersalność powoduje, iż można nimi przewozić różnego rodzaju towary – od ładunków drobnych, przez przesyłki większych rozmiarów a po nawet maszyny specjalistyczne. Ze względu na przewożony rodzaj materiału kontenery różnią się. W związku z tym jest oczywiste, iż tematyka transportu kontenerów morskich https://www.balticon.pl/transport/ jest pojęciem złożonym, wymagającym nieco głębszej analizy. 

Kontenery morskie – ich historia 

Określając najprościej, kontenery są sporych rozmiarów metalowymi pojemnikami, w których umieszcza się i transportuje mniejsze ładunki. Tego typu rozwiązanie stanowi dość nową alternatywę transportową, gdyż została wprowadzona na początku XX wieku. W początkowym zamyśle kontenery morskie nie były przystosowane do piętrzenia, jednak z racji ich rosnącej popularności w dziedzinie transportu zostały dostosowane na użytek nowoczesnego rynku. Pomimo usprawnienia ich konstrukcji, wciąż stanowiły dość specyficzną formę przechowywania i transportowania ładunku. Wynikało to z powolnego procesu przemieszczania ładunków znajdujących się w nich na pokłady statków. W drugiej połowie XX wieku Malcolm McLean stworzył jednak pierwszy kontenerowiec, dzięki czemu od tamtego momentu transport stał się dużo szybszy i jeszcze tańszy. Dzięki stałym unowocześnieniom i optymalizacji dzisiejsze kontenery morskie są tak popularnym rozwiązaniem. Współcześnie pojawia się ich wiele rodzajów – zarówno te przeznaczone do wysyłki standardowych paczek jak i bardziej specjalistycznych ładunków. 

Kontenery morskie – rodzaje w transporcie

Ze względu na stałe dostosowywanie kontenerów do różnych materiałów, które mają transportować, metalowe pojemniki są produkowane w wielu wariantach. Część z nich jest, rzecz jasna, specjalnie dostosowana do specyficznego typu ładunku i w związku z tym trudno wymienić każdy ich rodzaj. Kontenery morskie występują jednak także w formach podstawowych. Najpopularniejszym sposobem określania wariantu kontenera jest mierzenie go w stopach. Często pojawiającymi się rozmiarami są: 20′ oraz 40′. W związku z tym deklarują się nam dwa podstawowe typy:

  • Kontener 20′ – o długości 20 stóp, w którym mieści się 11 europalet lub 9-10 palet przemysłowych.
  • Kontener 40′ – o długości 40 stóp, w którym mieści się około 24 europalety lub 20 palet przemysłowych.

Warto jednak wiedzieć, że przeciętnych rozmiarów kontenery morskie https://www.balticon.pl/projekt-ue/ nie zawsze stanowią wystarczające rozwiązanie dla przedsiębiorstwa. Jeżeli transport ma objąć specyficzny rodzaj ładunku, najczęściej stosuje się kontenery typu High-Cube, inaczej HC, czyli o podwyższonej jakości. Metalowe pojemniki w tym wariancie można dostosować do indywidualnych potrzeb związanych z przewożeniem określonych przesyłek:

  • Kontener 20′ RF – długość 20 stóp. Do przewożenia towarów w określonej temperaturze 
  • Kontener 40′ RF – długość 40 stóp. Dedykowane przewozowi towarów w zakresie temperatur od -35 st. C aż do 30 st. C.
  • Kontener 20′ OT – długość 20 stóp. Kontener ma otwierany dach.
  • Kontener 40′ OT – długość 40 stóp. Kontener ma także otwierany dach. Różni się jednak tym, że dach kontenera jest bardzo sztywny i jednocześnie elastyczny. Ten typ kontenerów sprawdzi się więc doskonale przy załadunku towaru dźwigiem.
  • Kontener 20′ FTR – długość 20 stóp. Kontener z otwartym dachem oraz bokiem.
  • Kontener platforma 20′ – długości 20 stóp. Kontener i platforma jednocześnie. 
  • Kontener platforma 40′ – podobny kontener, tylko nieco większy – długość 40′. Podobnie jak kontenery FR, kontenery-platformy przeznaczone są do przewożenia towarów o rozmiarach niestandardowych.

Transport kontenerami – droga morska i lądowa

W momencie określenia jakie kontenery nadadzą się najlepiej do przewożenia naszych towarów, koniecznym jest określenie w jaki sposób będziemy je przewozić. Istnieją dwie formy transportu: ciągnikiem lub drogą morską. Jednocześnie warto wiedzieć, iż niektóre specyficzne kontenery można przewozić także drogą powietrzną. Jest to jednak rzadziej występujące rozwiązanie, ze względu na wysokie koszta ich eksploatacji. W związku z tym warto skupić się na rozwiązaniach wcześniej podanych. 

  • Transport drogowy – odbywa się z udziałem naczep wyposażonych w ramy kontenerowe. Podczas jego stosowania należy jedynie przestrzegać przepisów transportu drogowego, obowiązujących w danym kraju. Masa całkowita ładunku mieści się zazwyczaj w granicach 20-25 ton. 
  • Transport morski – odbywa się z wykorzystaniem kontenerowców – specjalnie dostosowanych do tego celu statków, które potrafią przewozić nawet do kilkunastu kontenerów. Najważniejszą kwestią związaną z tym typem transportu jest odpowiednie zaplanowanie umieszczenie ładunku na statku. Nie mogą one bowiem wpływać na brak stabilności statku w trakcie kursu. Najcięższe kontenery morskie powinno umieszczać się na spodzie konstrukcji.