Mimo wielu prób Twittera, Google+ czy też innych mniejszych portali społecznościowych to Instagram jest drugą co do liczby użytkowników platformą społecznościową. Łatwość przeglądania, prosta konstrukcja i duża atrakcyjność wizualna ciągle przyciągają nowych użytkowników do zarejestrowania Swoich kont na Instagramie.
Jest to także idealne miejsca dla firm chcących reklamować Swoje produkty i usługi, ponieważ zdecydowana większość klientów kupuje oczami. Zanim podejmą decyzję o zakupie lub nie jakiegoś produktu chcą go obejrzeć a instagram daje możliwości obejrzenia na zdjęciach. Przyciąga to więc coraz więcej również agencje reklamowe i domy mediowe, które Swoim klientom oferują coraz częściej usługę marketingu na instagramie. Jak to robić dobrze? Poniżej kilka podpowiedzi jak wycisnąć z marketingu na instagramie jak najwięcej.
- Śledź profile konkurencji
To podstawa działań w dowolnym kanale marketingowym. Obserwowanie działań konkurencji powinno być regularną czynnością. Oczywiście, nie należy kopiować rzeczy robionych przez konkurencję a raczej próbować się na jej tle wyróżnić. Dodatkowo Instagram w prosty sposób pozwala wyszukiwać firmy o podobnym profilu także z zagranicy, dzięki czemu można znaleźć wiele inspiracji do prowadzenia marketingu na instagramie. Jak to zrobić? Wystarczy wyszukać odpowiedniego hasztagu lub poprzez wyszukiwarkę Google wpisując “nazwa firmy instagram”
- Przygotuj odpowiednie treści
Żeby wyróżnić się na tle innych zdjęć należy przygotowywać dobre zdjęcia. O ile w komunikacji na Facebooku mogą przejść zdjęcia stockowe o tyle na Instagramie może się to już nie udać. Na pewno zdjęcia wykonane własnoręcznie będą wyglądały dużo lepiej i przyciągną większą uwagę użytkowników. Według badań najlepiej postrzegane są zdjęcia na których widać uśmiechniętych ludzi. Warto to wykorzystać planując działania marketingowe np. wykorzystując Facebook do przekazywania eksperckich komunikatów a Instagram do mniej formalnych, pokazujących pracowników firmy.
- Używaj dobrych hasztagów
Hasztag to podstawowe narzędzie do wyszukiwania postów czy też profili, które Nas interesują. Zanim założysz profil i wrzucisz pierwsze zdjęcie na Swój profil przygotować specjalną listę branżowych hasztagów, dzięki którym łatwo będzie można znaleźć Twoją firmę. Obecnie instagram pozwala na dodanie 30 hasztagów pod postem i powinieneś wykorzystać wszystkie, pozytywnie wpłynie to na zasięg. Czasami warto użyć hasztagu mniej związanego z Naszym biznesem a bardziej z obecnymi wydarzeniami na świecie, wówczas wielu klientów trafi do Nas przez dobrze klikalny hasztag. Wiele firm tworzy własne hasztagi, organizując przy tym konkursy i wykorzystując je w kampaniach reklamowych. Świetnym przykładem jest kampania McDonald’s z hasztagiem #MamSmakaNaMaca.
- Szukaj potencjalnych klientów
Przy ograniczonym budżecie reklamowym musimy stawiać na bardziej ręczne prowadzenie marketingu na Instagramie. Jednym z najlepszych sposobów jest samodzielne szukanie potencjalnych klientów. To zadanie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, ale pozwala na nawiązanie bardziej osobistej relacji z potencjalnym klientem. I tak, prowadząc agencję marketingową czy też świadcząc usługi marketingowe możemy wyszukiwać ludzi z hasztagiem #własnafirma czy też #biznes i próbować nawiązywać z nimi relację, zapraszając do współpracy. W innym przypadku, prowadząc własny salon fryzjerski możemy wyszukiwać dziewczyn z danego miasta proponując im rabaty na wizyty fryzjerskie. Jeśli włożymy w to odpowiednią ilość czasu przynosi spore efekty.
- Aktywność
Podobnie jak w przypadku innych działań marketingowych ważna jest regularność i częstotliwość dodawania zdjęć. Dodając jedno zdjęcie na kilka dni ciężko będzie zbudować pozycję marki na Instagramie. Według różnych danych najlepiej postować przynajmniej raz dziennie, a najlepiej nawet dwa, trzy razy dziennie. Może wymagać to dużo czasu, ale gra warta jest zachodu. Żeby jednak nie poświęcać na to każdego dnia zbyt wiele czasu, należy działania marketingowe na instagramie planować z odpowiednim wyprzedzeniem np. miesięcznym. Na początku każdego miesiąca zaplanować sobie około 15-20 postów a resztę dodawać na bieżąco, w zależności od aktualnych wydarzeń. Pozwoli to zaoszczędzić dużo czasu a jednocześnie zapewni ciągłość komunikacji.
- Instagram Stories
Ta funkcja została niejako skopiowana od Snapchata i z miejsca zyskała ogromną popularność. Obecnie dużo więcej osób ogląda zdjęcie na Instagram Stories niż przeglądaja całą swoją tablicę. To również idealne miejsce do prowadzenia działań marketingowych na Instagramie. Wymaga dużo kreatywności i pomysłowości, żeby w kilku sekundowym filmiku w nienachalny sposób zareklamować Swój biznes. Po pewnym czasie można dojść do dużej wprawy a efekty będą bardzo widoczne. Instagram stories to świetne miejsce do przeprowadzania szybkich konkursów. Ograniczoność czasowo może przyciągnąć wielu potencjalnych klientów. Dobrym przykładem jest umieszczenie tam kodu rabatowego, który zniknie po 24 godzinach.