Marketing na Facebooku

Facebook jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie. Liczba jego użytkowników sięga ponad 1,5 miliarda osób, w których 12,5 miliona to aktywni polscy użytkownicy. Wiele małych i dużych przedsiębiorstw zauważyło jego potencjał i rozpoczęło prężne działania poświęcone marketingowi na facebooku. Sam Facebook wyszedł im naprzód, wprowadzając szereg udogodnień dla posiadaczy profili firmowych. Warto zacząć od tego, co daje nam tak właściwie prowadzenie profilu firmowego. Przede wszystkim możliwość rozpowszechnienia i zwiększenia rozpoznawalności naszej marki. Ponadto, poznanie oczekiwań klientów i dopasowanie naszej oferty w taki sposób, aby zyskać jak najwięcej potencjalnych kupców. Kolejną zaletą jest możliwość zdobycia nowych klientów. Zdecydowanie przemyślane, wytrwałe i intensywne prowadzenie profilu firmowego pozwala przedsiębiorcom na zaistnienie w marketingu internetowym. Marketing na facebooku to budowanie firmowego wizerunku. Na profilu pokazujemy siebie z zupełnie innej strony niż poprzez naszą stronę internetową, czy sklep. Tutaj wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów, jesteśmy bardziej „ludzcy”, godni zaufania, otwarci. Zmniejsza się dystans pomiędzy nami a klientem. Czuje się on traktowany indywidualnie, ważnie. Na naszej oficjalnej stronie internetowej, przede wszystkim prezentujemy nasze usługi jako monolog. Klient tak naprawdę nie ma możliwości poznania nas, zobaczenia jak funkcjonujemy na co dzień, porozmawiania z nami. Wszystko to zmienia się właśnie za pośrednictwem profilu firmowego na facebooku. Będąc przy temacie obserwatorów naszego profilu, należy zauważyć jakich błędów powinno się unikać chcąc prowadzić skuteczny marketing na facebooku. Przede wszystkim nie powinniśmy ignorować ani zbywać naszych klientów, nawet jeżeli nie należą oni do tych najprzyjemniejszych. Zawsze odpisujmy na komentarze i wiadomości. Dajmy obserwatorom poczucie, że mogą na nas liczyć i zawsze jesteśmy dostępni. Kolejnym krokiem w marketingu na facebooku jest promocja naszej firmy. Wbrew pozorom, Facebook o swoich użytkownikach wie praktycznie wszystko (wiek, miejsce zamieszkania, płeć, ukończona szkoła, miejsce pracy, miejsce pochodzenia). Bez problemu zatem reklamy wyświetla właściwej grupie docelowej – czyli dokładnie tym klientom, których szukamy. Jednymi z najskuteczniejszych narzędzi do tworzenia i zarządzania reklamami jest menedżer reklam oraz Facebook Ads. Szczególnie dzięki Facebook Ads możemy mieć pewność, że stworzone przez nas reklamy trafią do odpowiednich osób, a nasz czas nie będzie zmarnowany. Oczywiście mamy także dostęp do statystyk, mówiących o tym ile osób zobaczyło naszą reklamę oraz do informacji, czy jest ona skuteczna. Kolejny etap marketingu na facebooku to zwiększenie rozpoznawalności marki. Jeżeli nasza firma będzie widoczna i aktywna w mediach społecznościowych, zostanie bardziej zapamiętana przez klientów. Wbrew pozorom nie jest ciężko zdobyć popularność na portalu, ale trzeba w odpowiedni i przemyślany sposób stosować marketingowe wskazówki. Na polskim i zagranicznym rynku coraz częściej powstają publikacje, opisujący skuteczny marketing sieciowy. Cieszą się one dużą popularnością, więc warto w wolnej chwili do nich zajrzeć. Wracając do kwestii rozpoznawalności, należy zauważyć, że daje nam ją wyjątkowość. Jeżeli taka właśnie będzie nasza firma i produkty, które oferujemy, to możemy mieć pewność, że nasz marketing na facebooku będzie skuteczny. Żeby nasze produkty zapadały w pamięć obserwatorom, powinniśmy je prezentować za pomocą jak najlepszych zdjęć. Powinny być one wyraźne, minimalistyczne, oddające przekaz. W opisie pod zdjęciem warto za każdym razem podkreślić zalety naszych usług. Ciekawym pomysłem są także filmy, które zyskują na popularności. Nagrywając filmik, możemy mieć pewność, że zobaczy go sporo osób, gdyż coraz więcej użytkowników woli oglądać filmy niż czytać treść. Marketing na facebooku to oczywiście też sprzedaż. Dzięki firmowym stronom oraz Marketplace, możemy sprzedawać nasze produkty bezpośrednio na facebooku. Jest to duże ułatwienie, którego nie daje nam między innymi instagram. Dzięki możliwości założenia sklepu poprzez firmową stronę na portalu, można szybko i bezpośrednio dokonać zakupów. Jest to ogromna zaleta, szczególnie jeżeli chodzi o spontaniczne decyzje zakupowe. Ogólnie rzecz biorąc, w Polsce jest wciąż mała tendencja, jeżeli chodzi o zakupy dokonywane z poziomu telefonu. Ludzie wolą dokonywać ich przy pomocy komputera, mając możliwość jeszcze raz przejrzeć produkt, porównać oferty, ceny, poczytać komentarze o firmie i jej usługach. Ze względu na ten proces, często pierwotnie podjęte decyzje zakupowe, ostatecznie nie dochodzą do skutku. Facebook pozwala na zmienienie tego za pomocą sprzedaży bezpośredniej. Firma, która pojawia się w social mediach, zyskuje bardzo wiele. Wymienione powyżej formy marketingu są tylko częścią możliwości, jakie stawia przed nami facebook. Warto zaznajomić się ze wszystkimi i dążyć do jak największych sukcesów.