Rozwój warsztatów samochodowych

W różnego rodzaju czasopismach branżowych lub w internecie można spotkać porady dotyczące tego, w jaki sposób rozpocząć działalność jako mechanik samochodowy. Istnieje wiele porad dotyczących tego, jakie mieć na stanie pierwsze narzędzia oraz jakiego profilu działalnością, na samym początku się zająć. Zdecydowanie mniej informacji możemy znaleźć odnośnie do tego, co zrobić, aby nasz warsztat samochodowy dobrze prosperował, rozwijał się oraz jak uniknąć sytuacji, w której możemy wypaść z obiegu. Jest to obecnie dość poważne zagadnienie dla osób, które prowadzą warsztaty samochodowe, ponieważ obecnie dokonuje się na rynku motoryzacyjnym wiele zmian. Chociaż w Polsce zmiany te są jak na razie dużo mniej zaznaczone niż na przykład na zachodzie Europy, to nie ma wątpliwości co do tego, że i u nas będą one postępowały.

Przechodzimy z działalności jednoosobowej

Zdecydowana większość osób, która rozpoczyna własną działalność gospodarczą, prowadząc mechanikę pojazdową, rozpoczyna ją jako prowadzenie działalności gospodarczej jednoosobowej. Bardzo szybko okazuje się, że mechanika pojazdowa jest to branża, w której na brak klientów raczej nie będziemy narzekać (oczywiście podkreślając, że nasza działalność prowadzona jest w sposób solidny). Najczęściej bardzo szybko ilość pracy zaczyna nas przerastać. Ponieważ koszty zatrudnienia pracownika są dość duże, wiele osób broni się rękami i nogami tak długo, jak może przed tym, aby nie zatrudniać dodatkowych osób do pracy. Z punktu widzenia biznesowego jest to jednak błąd. Zwłoka w zatrudnieniu pracownika może skutkować dużymi opóźnieniami w realizacji zamówień od naszych klientów, co może bardzo wielu z nich zniechęcić. Dodatkowo musimy podkreślić, że znalezienie dobrego mechanika niekoniecznie jest łatwą sprawą. Dlatego może się zdarzyć tak, że zanim zdecydujemy się zatrudnić kogoś na stałe, minie na przykład pół roku lub dłużej i w trakcie tego czasu, na okresie próbnym będziemy mieć dwie, trzy lub nawet cztery osoby. Jest to właśnie najważniejszy argument za tym, aby nie zwlekać z zatrudnianiem mechaników samochodowych w naszym warsztacie, który chcemy rozwijać.

 

Zobacz również:

 

Baza narzędziowa

Nie można prowadzić żadnej działalności gospodarczej, będąc nastawionym na jej rozwijanie bez dokonywania inwestycji. Warsztat samochodowy jest tutaj doskonałym przykładem. Inwestycje te niekoniecznie muszą być ciągłe, ale muszę co jakiś czas następować. Dzięki inwestycjom nasz warsztat samochodowy najczęściej może zwiększyć przepustowość lub poszerzyć zakres jego działalności. Dla przykładu, jeżeli mamy podnośnik hydrauliczny do samochodów, o udźwigu do 2 ton, to możemy co prawda naprawić większość samochodów osobowych, ale po pierwsze nie wszystkie, a po drugie na przykład nie możemy już naprawiać busów, lub samochodów pół dostawczych, które to stanowią dość duży procent pojazdów jeżdżących na naszych drogach. Najważniejsza zasada w prowadzeniu biznesu jest taka, że jeżeli mamy dobry okres i mamy nadwyżkę środków, które możemy zainwestować, to powinniśmy to zrobić. Oczywiście inwestowanie powinno odbywać się z głową. Nie powinniśmy wydawać od razu wszystkiego lub na przykład zaciągać bardzo wysokiego kredytu. Szczególnie jeśli prowadzony przez nas warsztat samochodowy, nie ma jeszcze wyrobionej solidnej marki i tak naprawdę, mały zastój w interesie może spowodować, na przykład problem ze spłatą zaciągniętego kredytu.

Szkolenia oraz rozwój ukierunkowany na nowe technologie motoryzacyjne

Jak dotychczas mechanicy samochodowi musieli być fachowcami w naprawie dwóch głównych typów samochodów. Chodzi tutaj głównie o samochody z silnikiem benzynowym oraz silnikiem diesla. Oczywiście dochodziły do tego wszystkiego kwestie związane z czystą mechaniką, czyli naprawa zawieszenia, układu wydechowego, układu hamulcowego i tym podobne. Jeśli potrafiliśmy naprawiać dwa typy wyżej wymienionych silników, to można byłoby powiedzieć, że nasz warsztat samochodowy, mógł świadczyć kompleksowe usługi. Obecnie na rynku motoryzacyjnym coraz więcej pojawia się samochodów hybrydowych oraz samochodów elektrycznych. Musimy umieć naprawiać oraz serwisować takie samochody, aby w dłuższej perspektywie zachować potencjał do tego, aby obsługiwać dużą ilość klientów, ponieważ tylko duża ilość klientów gwarantuje nam na tyle dobre dochody z naszego interesu, że możemy czerpać z niego zyski, jak również interes ten podtrzymywać i rozwijać. Tendencje na rynku motoryzacyjnym wskazują, że te warsztaty samochodowe, które będą po prostu gotowe na zwiększone zapotrzebowanie na naprawę samochodów hybrydowych oraz elektrycznych, utrzymają się na rynku, ponieważ zapotrzebowanie na naprawy „benzyniaków” oraz „diesli” spadnie. Ten, kto pierwszy reaguje na nowości, najczęściej bardzo szybko zdobywa rynek kosztem osób, które się spóźniły. Dobrym przykładem tego typu rzeczy może być na przykład handel internetowy. Firmy, które wyczuły odpowiednio szybko koniunkturę i możliwości, zbiły bardzo dużą fortunę, natomiast te, które temat zbagatelizowały, miały bardzo duże problemy i wiele z nich po prostu przestało istnieć.

 

Polecamy: