Jak dbać o czystość w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej w czasach koronawirusa?

Koronawirus sprawił, że nasze życie z dnia na dzień przewróciło się niemalże do góry nogami. Ci, którzy mają możliwość pracować zdalnie, zwykle decydują się pozostać w domach i świadczyć pracę w miejscu zamieszkania tak, aby zminimalizować ryzyko zakażenia. Tymczasem nie każdy może wykonywać swoje obowiązki w sposób zdalny – większość zawodów wręcz wymaga bezpośredniego stawienia się w siedzibie firmy. Podpowiadamy, w jaki sposób dbać o czystość w miejscu pracy tak, aby zarówno pracownicy, jak i inne osoby były bezpieczne.


Codzienne porządki

Dziś wiele firm decyduje się na współpracę z podmiotem zewnętrznym, który świadczy usługi sprzątające. W rzeczywistości jest to bardzo dobre rozwiązanie – zamiast zatrudniać pracownika, zapewniać niezbędne środki czystości i przechowywać sprzęt czyszczący, pracownik firmy porządkowej przychodzi w uzgodnionym czasie z własnym wyposażeniem do pracy. Warto tutaj zwrócić uwagę na jeden szalenie istotny aspekt współpracy z firmą zewnętrzną. Często bowiem właściciele firm decydowali się, w celach czysto oszczędnościowych, na to, aby pracownik firmy porządkowej przychodził sprzątać dwa lub trzy razy w tygodniu. W pozostałym czasie to pracownicy mogli wykonać najważniejsze porządki w swoim miejscu pracy, a przestrzeń wspólna mogła poczekać na sprzątanie. Dziś jednak takie rozwiązanie jest absolutnie niemożliwe. Każde pomieszczenie gospodarcze czy biurowe powinno być sprzątane co najmniej raz dziennie, z zachowaniem najwyższych standardów, a więc z zastosowaniem specjalnych środków dezynfekujących. Wirusy ani bakterie nie poczekają, aż w firmie stawi się osoba z zewnątrz, która będzie w stanie wszystko dokładnie wyczyścić. Niestety, choć dla firm oznacza to znacznie wyższe koszty, codziennie sprzątanie w miejscu pracy staje się koniecznością.

Zobacz również:


Ozonowanie pomieszczeń

Często same codzienne sprzątanie to za mało, aby zachować dostateczną higienę. Ogólnodostępne środki czystości zwykle nie są w stanie usunąć wszystkich bakterii czy wirusów, które osiadają na meblach, w dywanach czy zwyczajnie wiszą w powietrzu. Rozwiązaniem jest ozonowanie pomieszczeń, którego może podjąć się jedynie profesjonalna firma. Ozonowanie pomieszczeń pozwala pozbyć się wszystkich wirusów, bakterii, grzybów czy innych drobnoustrojów, które znajdują się w miejscu pracy. Dzięki temu prostemu zabiegowi może okazać się, że nasi pracownicy zaczną rzadziej chorować oraz przestaną borykać się z alergią, gdyż ozonowanie pomieszczeń zabija również roztocza czy pyłki, które znaleźć można dosłownie wszędzie. Ozonowanie pomieszczeń należy wykonywać co najmniej raz na pół roku, choć w dobie koronawirusa lepiej jest robić to częściej, na przykład raz w miesiącu bądź raz na kwartał. Jest to bardzo bezpieczny proces czyszczenia, dzięki któremu w powietrzu nie będą unosiły się opary chemikaliów, jak w przypadku standardowego czyszczenia z użyciem środków myjących. Dlatego też pracownicy mogą już następnego dnia spokojnie przyjść do pracy – pomieszczenia ozonowane nie wymagają, aby nikt przez jakiś z góry ustalony czas nie miał do nich wstępu. Ozonowanie pomieszczeń przydaje się w każdej branży – ozonowanie sklepów, restauracji, magazynów czy ośrodków zdrowia jest bardzo popularne, jednak sprawdza się także w przypadku powierzchni biurowych.


Odpowiednie środki czystości

Ozonowanie pomieszczeń pozwoli na ich dokładne oczyszczenie, jednak nie jest wykonywane codziennie, dlatego też warto zaopatrzyć firmę w środki czystości, które są w stanie zabijać bakterie i wirusy. Jeżeli nawiązujemy współpracę z firmą sprzątającą koniecznie musimy zwrócić uwagę na to, jakich środków do sprzątania używają jej pracownicy. Środki ogólnodostępne zwykle nie są w stanie poradzić sobie nawet z większymi zabrudzeniami, a co dopiero drobnoustrojami, jednak używane są w większości firm, gdyż ich zapach jest przyjemny dla człowieka. Tego właśnie oczekują pracownicy – doskonałej czystości, która aż pachnie, w dodatku pięknie pachnie. Niestety, środki odkażające, które są w stanie usuwać wirusy, zwykle oparte są na alkoholu, przez co ich woń pozostawia wiele do życzenia. Tymczasem jest to jedyne rozwiązanie, aby utrzymać porządek w miejscu pracy na co dzień. Środki czystości kupowane do firmy powinny być więc oznaczone jako takie, które poradzą sobie z wirusami i bakteriami. Dobrze jest kupować je bezpośrednio od sprawdzonych producentów, a nie w supermarkecie. Choć są one droższe od tradycyjnych środków myjących, zazwyczaj są bardzo wydajne, przez co starczają na dłużej. Dodatkowo w każdej firmie powinny być czyszczone powierzchnie, o których powszechnie zapominamy. Mycie drzwi to standard, jednak mało kto dokładnie przeciera klamki płynem dezynfekującym. To właśnie takie środki powinny być używane do czyszczenia przedmiotów, które mają kontakt z dłońmi ludzi. To na nich przenoszone są zarazki, które na wielu powierzchniach utrzymują się jeszcze przez długi czas. Aby uniknąć niechcianego zapachu alkoholu w pracy, pomieszczenia mogą być czyszczone w godzinach wieczornych, a następnie dokładnie wietrzone.